Er is maar één medicijn wanneer iets zwaar wordt. Wanneer alles tegen zit, wanneer nergens waar je kijkt land te bekennen is en zwart en grijs de enige kleuren op je spectrum zijn, kan er maar één oplossing zijn. Liefde. Zonder ontbreekt er hoop, motivatie en wil. Wordt dit een zoetsappige? Jazeker.
Zonder liefde geen eeuwige duur
Motivatie en de wil om iets te doen of om bij iemand te zijn kan ook ontstaan zonder liefde. Lust, beloning en plezier zijn ook redenen om iemand te motiveren. Echter zijn dit geen duurzame effecten en doven op den duur uit. Motivatie op zichzelf is niet opgewassen tegen negatieve gevoelens en heeft daarom geen eeuwig leven. Liefde is de kool die de motivatietrein vooruit beweegt. Liefde stuwt en drijft motivatie. Wanneer de liefde heerst ben je vele malen beter bewapend tegen negatieve invloeden en bestaat de kans op een lang bestaan van jouw motivatie.
Dit ging toch over sales?
Sales is een bijzonder vak. Het is een carrière waarbij je vaak wordt blootgesteld aan negatieve emoties. Afwijzing na afwijzing, boze klanten, tegenvallende resultaten en torenhoge verwachtingen van het management. Het ontbreken van liefde is een doodsteek voor motivatie. De belofte van hoge bonussen, een Rolie om je pols en rondvliegende champagnekurken brengen je (soms) tot op een zekere hoogte, daarna ben je aan de heidenen overgeleverd.
Sales is voor een groot gedeelte materialistisch, dat is geen geheim. Het is een proces waarbij je zoveel mogelijk geld probeert te verdienen met je product en daar mag je ook voor worden beloond. Buiten dat zal je ook liefde moeten hebben voor het vak, anders wordt het een erg lange zit.
Hoe kweek je deze liefde?
Toen ik net in de sales begon kon ik bepaalde delen van het vak niet uitstaan. Door gesprekken over wie welke omzet had gehaald wilde ik een Van Gogh-je doen (iets met een oor en een mes, zoek maar op). Wellicht was ik gewoon niet zo goed, maar daar hebben we het hier niet over. Tegelijk werd ik gegrepen door de kunst van overtuigen en met woorden gedrag uit te lokken. Zet daarbij een product die daadwerkelijk anderen verder helpt, dan heb je magie.
In de meest basale vorm is sales iemand anders overtuigen van de waarde van jouw product. Deze waarde, zoals hier beschreven , is niet op basis van de eigenschappen van een product als wel welke pijn of problemen het product oplost. Hieruit maak ik op dat je ervan moet houden om problemen van anderen op te lossen door middel van verkopen. Indien dit jou omschrijft, dan moet je dit gaspedaal zo hard mogelijk indrukken. Koester deze kwaliteit, geef het water en de liefde ervoor gaat groeien. Motivatie en vertrouwen zullen hierdoor groeien, ondanks schreeuwende klanten of de 100e ‘Nee’.
Liefde blijft een gevoel dat ontstaat door actie. Er zit werk achter. Op zichzelf gaat het nooit groeien, je moet er actief mee bezig zijn. En ondanks dat er liefde is, kan de motivatie absoluut ontbreken. Excuses van je brein als ‘geen zin’ en ‘ik voel het niet’ zijn er alleen om je te overtuigen om geen actie te ondernemen, omdat je brein nou eenmaal een luie hond is. En juist op de momenten wanneer je er echt geen zin in hebt zal de liefde versterken. Wanneer jij de waarde voelt om iets te ondernemen, en toch geen zin hebt om het te doen, doe het dan alsnog. Dit zal de motivatie de volgende keren alleen maar versterken.